Při vytváření objednávky věnujte zvýšenou pozornost závozové mapě.
Výdejní místo v Praze je zpoplatněno.

Fit and Health Fit and Health

Novinky

Co je přerušovaný půst a jak na něj

Co je přerušovaný půst a jak na něj

Co je přerušovaný půst a je pro náš organismus vůbec zdravý? Pojďme se dozvědět o často skloňovaný fenoménu dnešní doby
trošku více.

Zveřejněno: 30.06.2023

Co je přerušovaný půst a jak na něj

Přerušovaný půst je stravovací plán, který se zaměřuje na pravidelné střídání mezi obdobími půstu a jídla. Výzkum ukazuje, že přerušovaný půst může pomoci s kontrolou hmotnosti a předcházet nebo dokonce zvrátit některé nemoci. Ale jak to funguje a je to bezpečné?

 

Zatímco mnoho diet se soustředí na to co jíst, přerušovaný půst se zaměřuje na to, kdy jíst. Při přerušovaném půstu jíte pouze v určitých časových obdobích. Výzkumy naznačují, že půst během dne nebo konzumace pouze jednoho jídla v intervalu několika dní v týdnu může mít zdravotní výhody. Obecně je známo, že jsou naše těla schopná přežít bez jídla po mnoho hodin, dní, nebo i déle a to proto, že jsme se vyvíjeli jako lovci a sběrači v dobách, kdy nebyl dostatek potravy. Během těchto období se museli naši předci spoléhat na uložené zásoby energie v našem těle.

Před 50 lety bylo snazší udržet si zdravou váhu. Lidé totiž nejedli po celou dobu co byli vzhůru. Porce jídla byly menší a lidé byli fyzicky aktivnější. Dnes máme přístup k neomezené zábavě a často zůstáváme vzhůru déle. Sledujeme televizi, brouzdáme na sociálních sítích, hrajeme hry. To vede k sedavému životnímu stylu a konzumaci potravy po celý den. Tento neustálý příjem energie v kombinaci s nedostatkem pohybu zvyšuje riziko obezity, cukrovky, srdečních chorob a dalších nemocí.

 

Jak funguje přerušovaný půst?

Existuje několik odlišných způsobů, jak provádět přerušovaný půst, ale všechny se zakládají na pravidelných časových intervalech určených pro jídlo a půst. Například můžete vyzkoušet jíst pouze v osmihodinovém okně každý den a zbytek času se zdržovat jídla. Alternativně se můžete rozhodnout jíst pouze jedno jídlo denně, dva dny v týdnu. Existuje mnoho různých plánů a způsobů přerušovaného půstu.

Když uplyne určitá doba bez jídla, tělo spotřebuje své zásoby cukru a začne spalovat tuky. Tento stav se nazývá metabolické přepínání. Pokud jíme tři jídla denně plus svačiny a nevykonáváme žádnou fyzickou aktivitu tělo spotřebuje kalorie z těchto jídel a nedostane možnost začít využívat tukové zásoby.

Přerušovaný půst naopak funguje tak, že tělo spálí kalorie z posledního jídla a následně začne spalovat tuky v našem těle. Nedáme tělu možnost, aby jelo ze zásob jídla po celou denní dobu.

 

 

Plány přerušovaného půstu

Můžete si vybrat přístup, který omezí časové okno pro jídlo na šest až osm hodin každý den. Například můžete zkusit variantu 16/8, kde jíte po dobu osmi hodin a držíte půst po dobu 16 hodin.

 

Další variantou přerušovaného půstu je plán nazývaný 5:2, který zahrnuje pravidelné stravování pět dní v týdnu a následně se omezí se na jedno jídlo s příjmem 500-600 kalorií po zbývající dva dny.

Například byste mohli jíst normálně každý den v týdnu s výjimkou pondělí a čtvrtka. V tyto dny by jste následně jedli pouze jedno jídlo denně.

Delší období bez jídla, jako je půst trvající 24, 36, 48 nebo 72 hodin, nemusí být nutně prospěšná a může být dokonce nebezpečná. Příliš dlouhá doba bez jídla ve skutečnosti může podnítit tělo ke zvýšenému ukládání tuku jako reakci na hladovění.

Pamatujte na to, že adaptace na přerušovaný půst může trvat dva až čtyři týdny. V této době se můžete cítit hladoví nebo rozmrzelí, než se přizpůsobíte nové rutině. Nicméně je potvrzeno, že lidé kteří „přežili“  toto období, mají tendenci se plánu držet.

 

 

 

Co mohu jíst při přerušovaném půstu?

Během období půstu je povoleno pít vodu a nápoje s nulovým obsahem kalorií, jako je černá káva a čaj. Když přichází čas jídla, není nutné se přejídat. Nebudete schopni zhubnout nebo zlepšit své zdraví, pokud  se v časovém okně vymezenému na jídlo zaměříte na vysokokalorické a nezdravé potraviny, nadměrně velká smažená jídla a pamlsky.

Výživovým poradcům se na přerušovaný půst líbí, že umožňuje různorodou stravu a možnost si užít potěšení z jídla. Pokud se rozhodnete v období půstu pro středomořskou stravu můžete to považovat za dobrý stravovací plán a to bez ohledu na to, zda se rozhodnete vyzkoušet přerušovaný půst či nikoli. Vybrat si potraviny jako listovou zeleninu, zdravé tuky, bílkoviny a celozrnné pečivo  není určitě špatné rozhodnutí.

 

Výhody přerušovaného půstu

Výzkumy naznačují, že přerušovaný půst jde až za hranice spalování tuků. Metabolickému přepnutí, totiž ovlivňuje jak mozek tak tělo.

Mechanické přepnutí vám může také prodloužit život, samozřejmě tím, že vám pomůže snížit tělesnou hmotnost a zlepšit  kognitivní funkce.

Přerušovaný půst aktivuje mechanismy, které mohou chránit orgány před chronickými chorobami, jako je cukrovka, srdeční choroby, neurodegenerativní poruchy spojené se stárnutím (zánětlivá onemocnění střev a různé druhy rakoviny)

 

 

Zde jsou některé přínosy přerušovaného půstu, které doposud dlouhodobé výzkum odhalil:

Myšlení a paměť: Studie zjistily, že přerušovaný půst zvyšuje pracovní paměť u zvířat a verbální paměť u dospělých lidí.

Zdraví srdce: Přerušovaný půst zlepšil krevní tlak a klidovou srdeční frekvenci, stejně jako další měření související se srdcem.

Fyzický výkon: Mladí muži, kteří se postili 16 hodin, vykazovali ztrátu tuku při zachování svalové hmoty. Myši, které byly krmeny každý druhý den, vykazovaly lepší vytrvalost při běhu.

Diabetes typu 2 a obezita: Ve studiích na zvířatech přerušovaný půst zabránil obezitě. A v šesti krátkých studiích obézní dospělí lidé zhubli přerušovaným půstem. Většina dostupných výzkumů ukazuje, že přerušovaný půst může lidem pomoci zhubnout a na lačno snížit hladinu glukózy, inzulinu a leptinu.

Je přerušovaný půst bezpečný?

Někteří lidé zkouší přerušovaný půst pro regulaci hmotnosti, jiní tuto metodu používají k léčbě chronických nemocí, jako je syndrom dráždivého tračníku, vysoký cholesterol nebo artritida.

 

Obecně ale musíme upozornit, že přerušovaný půst není pro každého.

Komu se obecně tento půst nedoporučuje:

- Děti a dospívající do 18 let.

- Ženy, které jsou těhotné nebo kojící. Lidé s diabetem 1. typu, kteří užívají inzulín. Zatímco rostoucí počet klinických studií prokázal, že přerušované hladovění je u lidí s diabetem 2. typu bezpečné, u lidí s diabetem I. typu nebyly provedeny žádné studie. Existují teorie, že přerušovaný způsob stravování nalačno může mít za následek nebezpečné hladiny hypoglykémie během období půstu.“

- Pokud trpíte problémy s příjmem potravy

 

 

Pokud nepatříte do žádné z těchto skupin, může pro vás být přerušovaný půst změnou životního stylu

Mějte na paměti, že přerušovaný půst může mít na různé lidi různé účinky. Promluvte si se svým lékařem, pokud po zahájení přerušovaného půstu začnete pociťovat neobvyklou úzkost, bolesti hlavy, nevolnost nebo jiné příznaky.

 

"Pokud by jste potřebovali poradit s čímkoli ohledně zdravé výživy, tak nás neváhejte kontaktovat, rádi Vám poradíme"

"Pokud Vás zaujala možnost objednání krabičkové stravy, tak prosím mrkněte na naše programy a jídelníčky “

 

Popřípadě si můžete přečíst další články:

 - Co je zdravý talíř a jaké má složení?

- Jak na přípravu krabičkové stravy

 

Zpět na hlavní stránku BLOGU